Köpvillkor webbutik
Kontaktinformation
Ejes Golv
Tingvallavägen 34,
461 32 Trollhättan
2. Om dessa villkor och avtal om köp
Dessa köp- och leveransvillkor (”Villkoren”) gäller vid köp av kund i Sverige av varor från Eje Holgersson Golv AB (”Eje´s golv” eller ”vi”) via internet på vår hemsida https://ejesgolv.se/ (”Webbplatsen”).
Du måste vara minst 18 år för att få handla på Webbplatsen.
En order som lagts på Webbplatsen är bindande. Din beställning kommer att bekräftas av Eje´s golv till din e-postadress genom ett bekräftelsemejl med ordernummer samt dina kontakt- och leveransuppgifter. Om uppgifterna i bekräftelsen är felaktiga ber vi dig att så snart som möjligt ta kontakt med oss. Du är skyldig att se till att dina kontakt- och leveransuppgifter är korrekta och justera dem i de fall de skulle ändras.
Genom beställningen accepterar du Villkoren och att vi behandlar dina personuppgifter i enlighet med vår integritetspolicy. Eje´s golv är personuppgiftsansvarig för behandlingen av dina personuppgifter och är därför ansvarig för att dina uppgifter hanteras på ett korrekt och säkert sätt i enlighet med tillämplig lagstiftning.
Vi kommer endast att lagra nödvändig information och använda era personuppgifter till vår e-handel. När du handlar och registrerar dig på Webbplatsen hamnar du automatiskt på vår lista där vi mailar ut information och erbjudanden. Om du inte längre vill få utskick från oss kan du när som helst meddela oss detta och vi raderar då alla data.
Eje´s golv (eller, i förekommande fall, tredje man) äger samtliga immateriella rättigheter till innehållet på Webbplatsen. Det är inte tillåtet att hantera material från Webbplatsen i näringsverksamhet eller annars i kommersiellt syfte.
3. Pris och betalningsalternativ
Vid köp gäller de priser som anges i på Webbplatsen. Pris anges i svenska kronor (SEK) inklusive moms. Observera att frakt inte ingår i priset, utan tillkommer på alla beställningar i enlighet med vad som anges Villkoren.
Det pris som anges i webbutiken när din beställning genomförs är det som gäller för köpavtalet. Vi ändrar inte priset i efterhand, även om priset har reducerats efter att beställningen har slutförts.
Det ska vara enkelt och säkert att handla hos oss. Därför erbjuder vi alternativ som förskottsbetalning till vårt bankgiro, betalning med Swish eller mot faktura med Klarna. Önskar du betala med förskottsbetalning kommer vi att maila dig vårt bankgironummer eller swishnummer.
Genom Klarna Bank AB:s (publ) (”Klarna”) olika tjänster kan du välja mellan följande alternativ:
- Betala direkt i kassan med banköverföring,
- Kortbetalning efter att du har mottagit din beställning,
- Dela upp din betalning.
Mer information om Klarnas betalningsalternativ och tillämpliga villkor finns här: Klarnas betalningsalternativ.
Har du frågor gällande betalning genom Klarna, vänligen kontakta Klarna via www.klarna.se/kundservice eller ring Klarnas kundservice på 08-120 120 10.
Klarnas dataskyddsinformation.
4. Leveransvillkor
Leveranstid och frakt
Normalt skickas din beställning inom 1–4 arbetsdagar (helgfria vardagar). Vi reserverar oss för att angivet leveransdatum kan ändras.
Du som kund blir kontaktad vid eventuella förseningar. Om någon vara är slut på lager meddelas detta innan vi skickar din order. Du har då möjlighet att snabbt ändra din order eller lägga till annan vara i stället. Då vi försöker skicka varorna så snart vi kan behöver du meddela oss snarast möjligt om så är fallet.
Varorna skickas med Postnord eller DHL/Schenker. Fraktkostnaden bestäms efter vikt. Standardkostnad är 69 kr. Vid skrymmande varor eller möbler skickas detta mot gällande fraktkostnad hos DHL – från 110kr och uppåt. Fraktfritt vid köp över 699kr (efter eventuella rabatter).
Den exakta fraktkostnaden fås vid den personliga bekräftelsen. Vid ev. retur då mottagaren ångrat sig står mottagaren för all fraktkostnad (även retur). Vi ersätter inte heller extra fraktkostnad som valts till extra, som hemkörning.
Alla beställningar skickas antingen som brev eller paket via Postnord/DHL/Schenker. När vi har lämnat över försändelsen till Postnord/DHL/Schenker övergår allt ansvar till kunden.
Vi erbjuder endast leverans till adresser inom Sverige.
Ej uthämtad vara
Viktigt att hämta ut paketet inom 7 dagar då det annars ibland går tillbaka till DHLs/Schenkers central och du får själv stå för ny utkörning.
Om du inte har hämtat paketet inom 7 dagar, skickas paketet tillbaka till oss och vi debiterar dig 250 kr, som avser frakt- och returfraktkostnad och vår hantering av returen.
Var noga när du fyller i namn och adress innan du slutför ditt köp. För att ombudet ska kunna lämna ut ditt paket måste mottagarens namn stämma överens med mottagarens legitimation.
Vi ändrar inga uppgifter på en beställning som redan har skickats. Om du av någon anledning inte kan hämta ut ditt paket, får du gärna meddela oss om detta.
5. Ångerrätt/öppet köp
Ångerrätt i 14 dagar vid distansköp.
Vid beställning via internet har du som kund alltid ångerrätt i 14 dagar från den dag då du mottog dina varor. Ångerrätten gäller utan att du behöver ange något skäl och gäller såväl varor på ordinarie pris som reavaror. Undantaget är specialbeställningar.
För att utnyttja din ångerrätt ska du inom denna tidsperiod skicka ett e-postmeddelande till butik@ejesgolv.se där du klart och tydligt anger att vill utnyttja din ångerrätt samt ditt ordernummer. Då kan du också be oss om att få en returfraktsedel. För att du ska hinna utöva din ångerrätt i tid räcker det med att du sänder in ditt meddelande om att du tänker utöva ångerrätten innan ångerfristen gått ut.
Dina varor ska sedan returneras till Ejes golv (Tingvallavägen 34, 461 32 Trollhättan) utan onödigt dröjsmål och i vart fall senast 14 dagar efter den dag då du meddelat oss om ditt beslut att frånträda avtalet. Ångerfristen ska anses ha iakttagits om du skickar tillbaka varorna innan denna fjortondagarsperiod löpt ut.
Observera att ångerrätten endast gäller oanvända varor i ursprungligt skick och utan defekter, som ska returneras i originalförpackningar med medföljande bruksanvisningar. Du får dock med bibehållen ångerrätt packa upp och titta på/undersöka din vara. Varan ska dock vid en sådan undersökning hanteras varsamt och endast i den utsträckning som är nödvändig.
Beloppet för varan betalas tillbaka om ångerrätten nyttjas. Portoavgifter betalas inte tillbaka vid ånger av varor. Du ansvarar själv för att varan är väl paketerad och når oss oskadd. Om du väljer att behålla delar av din order betalar du fraktavgift för denna del. Notera att varor som är på rea/erbjudanden kan ha mindre fel/skador på sig och att avdraget på priset beror på detta. Om du undrar något om en vara du beställt kan du bara maila/ringa oss och fråga.
Du som kund står för returfrakten. Efter att vi har mottagit din retur återbetalar vi det betalda beloppet med avdrag om returfrakten. Återbetalning sköts av Klarna och sker inom 14 dagar efter att din retur har mottagits till vårt lager.
Vi löser inte ut paket eller brev som skickas mot postförskott eller liknande. Varor som ej hämtas ut och skickas tillbaka till oss faktureras mottagaren den faktiska dubbla fraktkostnaden + exp. avgift inom ångerrättsperioden. Efter denna tar vi ej varor i retur.
Om du vill byta vara till en annan gör du en ny beställning och returnerar den första varan enligt ovan. Bytesrätt gäller i 14 dagar.
6. Reklamation
Vi ber dig att så snart som möjligt efter att du har mottagit dina varor kontrollera att du mottagit rätt varor och rätt antal samt att du inte har fått en felaktig vara. Vi vill alltid se fotografi både på skadad vara, emballage och fraktsedel. Vid godkänd reklamation står vi för returfrakt.
Om du har fått en felaktig vara eller felaktigt antal varor, ber vi dig att omgående ta kontakt med oss via butik@ejesgolv.se så att vi kan hjälpa dig på bästa möjliga sätt.
Reklamation av felaktig vara ska ske inom skälig tid. Reklamation som inkommer inom två månader från köpet anses ha inkommit inom skälig tid. Om du inte reklamerar inom tre år från avhämtning förlorar du din rätt att åberopa felet.
Vid reklamation ska du alltid returnera varan till oss och därefter bedömer vi om returrätt föreligger. En vara anses vara felaktig om den avviker från produktbeskrivningen på vår hemsida.
Vi står för returfrakten, förutsatt att vi bedömer att varan är felaktig. I annat fall får du som köpare täcka fraktkostnaderna.
Om du vill att en opartisk aktör granskar ditt reklamationsärende kan du vända dig till konsumentvägledaren i din kommun.
Om du tycker att en beställning du gjort hos oss är felaktig och har reklamerat den hos oss men vi inte håller med dig så har vi en tvist. För att få denna tvist prövad kan du vända dig till Allmänna reklamationsnämnden, Box 174, 101 23 Stockholm, www.arn.se (”ARN”). Vi medverkar i tvistlösningsförandet och följer ARN:s rekommendationer.
Om du upptäcker skada på emballage eller vara till följd av transportskada ska ersättningsanspråk riktas direkt mot transportören.
7. Garantier
För att du som kund ska känna dig trygg med ditt köp, lämnar Eje´s golv garanti för vissa av våra produkter. När du köper en produkt som omfattas av en garanti, får du information om garantivillkoren vid köpet. Av garantivillkoren framgår hur lång garantiperioden är, samt vilka övriga villkor som gäller för garantin.
Eje´s golv´s garantiåtagande gäller inom Sverige.
8. Reservationer
Vi reserverar oss för eventuella felaktiga uppgifter om pris och produktbeskrivningar samt för färgavvikelser i förhållande till produktbilder på vår hemsida i den utsträckning som är tillåten enligt gällande konsumenträttslagstiftning. Om rättelse av felaktiga uppgifter påverkar dig negativt har du som konsument rätt att annullera din beställning.
Lagersaldo är inte alltid uppdaterat i realtid på varorna och vi reserverar oss för att produkter som visas på vår Webbplats kan ta slut i lager och att vi till följd av detta inte kan leverera din beställning i enlighet med Villkoren.
Vi reserverar oss för eventuella leveransförseningar, tryckfel/skrivfel/fel pris på sidan och prisjusteringar som sker utanför vår kontroll. Vi förbehåller oss även rätten att ändra priset vid valutaförändringar, momsändringar eller andra förändringar efter det att priserna sattes. Vi har även rätt att ändra våra villkor utan förvarning. Vi reserverar oss för eventuella färgskiftningar från bilderna på sidan och verkligheten, då bilderna i de flesta fall är tillverkarens egna.
Rabatter eller erbjudanden kan aldrig kombineras. Är varan redan nedsatt i pris kan den inte rabatteras ytterligare.
9. Force majeure
I händelse av myndighetsåtgärd eller underlåtenhet, ny lagstiftning, arbetsrättslig konflikt, krig eller krigsfara, större störning av allmän ordning, sabotage, extrema väder-förhållanden, brand, explosion, naturkatastrof, olyckshändelser eller annan omständighet utanför Eje´s golv´s kontroll och som Eje´s golv inte skäligen kunnat övervinna eller förutse, har Eje´s golv rätt att frånträda sina skyldigheter enligt Villkoren. Vid sådan händelse är Eje´s golv inte skyldig att ersätta skada som du har haft till följd av utebliven leverans.
10. Tillämplig lag och tvist
Svensk lag är tillämplig på dessa Villkor och de avtal som ingås i enlighet med Villkoren.
Tvist som uppstår med anledning av avtal som uppkommit till följd av eller i samband med dessa Villkor ska avgöras av allmän domstol i Sverige. Vidare har du som konsument rätt att få eventuellt anspråk prövat av ARN i enlighet med vad som anges under avsnitt 6.